Monday, October 1, 2012

Pedihnya azab neraka


بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang


Jangan risau. Ini cuma gambaran.

Pedihnya Azab Neraka.
Di mana tempat kita di hari akhirat?
Di mana pengakhiran kita?

Ingat, cuma dua tempat saja yang Allah sediakan untuk manusia dan jin. 
Sama ada syurga atau neraka. 
Kalau rasa tak layak ke syurga, ke mana lagi kita akan pergi?
Neraka?
Mari muhasabah.
Syurga itu mahal.
Masih adakah tempat untuk kita di syurga nanti kalau selama hidup, kita bertuankan ego dan degil. Ya, degil. Degil untuk tunduk patuh pada perintah Allah Taala.

Kita ni, degil, kan? 

Ya Allah, tolong hambaMu yang masih terkapai-kapai mencari tujuan hidup. HambaMu yang sekian kali banyak terikut dengan bisikan Syaitan Laknatullah melakukan kemungkaran. HambaMu yang terlalu suka ketawa dari menangis mengenangkan mati.
Imam Muslim pula meriwayatkan ; “Didatangkan seorang ahli neraka yang di dunia hidup paling nikmat.Kemudian dia dicelupkan ke neraka sekali,lalu dinyatakan kepadanya; “Wahai manusia,apakah kamu melihat kebaukan dan apakah kamu pernah menjumpai kenikmatan?” Dia berkata, “Tidak ,demi Allah,wahai tuhanku.” Kemudian didatangkan pula seorang ahli syurga yang di dunia papa.Dia dicelup ke syurga lalu ditanya, “Wahai manusia ,apakah kamu melihat kepedihan dan apakah kamu pernah menemukan kepedihan?” Dia menjawab , “Tidak ,demi Allah ,wahai tuhanku.Aku tidak pernah merasakan kepedihan sama sekali.”



Jangan malu singgah di sini
Allah masih menyayangimu. Sebab Dia pilih kamu untuk baca entri ni. Kurangkan fikir bila tarikh nikahmu, siapa jodohmu. Tapi, fikirlah bila masa matimu, apa yang kamu akan bawa untuk Tuhanmu kelak. Allahu Akhbar. Hati penulis sangat takut ketika ini memikirkan soal balasan Allah sebab kondisi diri penulis pun banyak dosanya. Mari usaha, sahabat.
Semoga Jannah tempatmu, kelak.


No comments:

Post a Comment

Biarkan komen anda tertanam dan tumbuh mekar di laman ini..Syukran :D

Watermelon